inovativní škola

Týden offline – krocení digitálního draka.

Jana Bětík Wills Jana Bětík Wills
4 minuty čtení

Už jste si někdy vyzkoušeli digitální detox? U nás ve škole mají tuto příležitost děti i dospělí 3x do roka. Tak často vyhlašujeme tzv. Týden offline, resp. týden off screen. Jednou za druhý stupeň si pak tento týden děti musí splnit „povinně“. Kdy? To je na nich. Až když se cítí, že jsou na to připraveni. Není to totiž lehké, je to o naší sebedisciplíně, práci s vůlí, sociálním tlakem a v neposlední řadě v ne úplně fér souboji s lavinou digitální nabídky.

Kdybyste si to chtěli vyzkoušet, tak podmínky splnění jsou následující:

1. Offline znamená, že týden nejsem připojený k internetu, nehraji PC hry, nekoukám na seriály na Netflixu či jiných platformách, nekoukám na televizi. Jsem prostě off screen – bez obrazovek.
2. Dohodnu se s rodinou, že budu týden minimalizovat používání mobilu a počítače a dohodnu pravidla, jak v případně nějaké nouze budu jednat já nebo rodiče. Je povolené, že mám mobil v tašce na tichý režim, ale v tom případě mám vypnuté všechny aplikace, které běžně používám. Po týdnu zkontrolujeme přes tvůj mobil tvůj screen time.
3. Každý den si vedu poznámky o tom, jak se cítím. Poté shrnu své pocity z celého týdne. Můžeš se inspirovat formulářem Týden Offline, který vidíš na obrázku pod článkem.
4. Na závěr týdne – tzn. do týdne od ukončení, sepíšu na A4 svoji reflexi takového týdne. Zodpovím v ní, co pro mě v tom týdnu bylo nejtěžší, co bylo překvapivé, co mi mobil dává a co mi bere.

Jaká jsou pro tebe rizika nadměrného připojení na internet, sociální sítě, i když je třeba teď aktuálně nepociťuješ? O své postřehy se podělte…:)

Tady pro motivaci a inspiraci, co říkají naše děti, že jim týden offline přinesl:

  • lépe se spalo
  • líp jsem se učila
  • byla jsem víc v pohodě
  • víc jsem snil a pamatoval jsem si to
  • máma byla radši – víc jsem pomáhala uklízet – máma byla méně vynervovaná
  • zlepšení v hraní na klavíru
  • zjistila jsem, že je vždycky něco, co můžu dělat i bez mobilu
  • našla jsem si čas na věci, co můžu dělat – malovala jsem konečně na plátno
  • víc si všímám toho, jak všichni čumí do mobilu
  • že to jde i bez toho
  • zjistila jsem, jak moc na „tom“ jsem
  • udělala jsem navíc hodně úkolů
  • uvědomila jsem si opravdové pocity – uvidět je a pocítit  a pojmenovat
  • vynořila jsem se do své reality, zlepšilo mi to náladu, víc klidu
  • i když to skončilo, pořád to u sebe sleduji, jsem na tom závislá, sleduju, kolik času jsem teď na mobilu!:)
  • zjistil jsem, že jsem udělal mnohem víc věcí, týden jinak fungoval, bylo to fajn, stihnul jsem 3x víc věcí, zažil jsem hodně zážitků
  • naučil jsem se za týden, jak za měsíc
  • byla jsem více s rodinou

Dobrý co? Jen pro odvážné:)

Jana Bětík Wills

Autor

Jana Bětík Wills

Mohlo by se vám líbit také

Ročníkovky v osmičce

Co jsou ročníkové práce, jak vznikají a proč je ve škole v osmé třídě děláme? Výborně to popisuje dokument o ročníkovkách Anežky Brandejsové. Anežka ho udělala právě jakou svou ročníkovou práci.

Učím se to, co mě naplňuje

Jedním ze způsobů, kterým motivujeme děti na druhém stupni, aby do školy chodily rády, je široká škála nabídky aktivit a témat, z kterých si mohou vybírat. Téměř o polovině hodin v rozvrhu si děti na druhém stupni mohou rozhodnout částečně samy. Každý trimestr si děti vybírají 5 projektů, na kterých pak pracují každý týden.  Vyběr má však své limity. […]