inovativní škola

Koleje – učíme se praxí

Jana Bětík Wills Jana Bětík Wills
2 minuty čtení

Název „Koleje“ jsme si opravdu vypůjčili od Harryho Pottera. Podobné mají to, že v každé z našich 10 kolejí najdete děti od první do deváté třídy. To je však jediná podobnost. To, co tuto heterogenní skupinu spojuje, je společný zájem. Na začátku školního roku si děti mohou zvolit jednu z přibližně 10 kolejí. Každá kolej má za úkol starat se o konkrétní „část školy“, za kterou pak nese odpovědnost. Kolej vede průvodce, který dané oblasti rozumí a má k ní blízko.

Například, kdo se rád „vrtá“ v počítačích, pravděpodobně si vybere IT kolej a bude se v ní starat o to, aby školní počítače dobře fungovaly. Koho baví knížky, ten se možná připojí ke koleji Knihovníků. Kdo rád vaří, bude na koleji Ekokavárníků. Díky Kutilům se ve škole rozbité věci opravují a znovu používají. Na koleji Mediátorů se děti učí, jak mediovat konflikty mezi svými vrstevníky. Okrašlovači se starají o to, aby škola vizuálně vzkvétala. Díky Ekokoleji jsme zapojeni a aktivní v síti Ekoškol. V Redakční koleji se děti učí, jak psát články a jak se jim to vede, můžete vidět na našich sociálních sítích.

Přijďte se podívat ve čtvrtek první hodinu, jak to vypadá, když se 160 dětí rozejde do 10 kolejí a starají se o školu skrze svůj zájem. Třikrát do roka je pak tzv. kolejní den, při kterém děti mohou prohlubovat své dovednosti a znalosti spojené s oblastí, které se kolej věnuje. K Mediátorům například dorazí někdo z linky důvěry, aby je seznámil s postupy krizové intervence, Kavárníci vyrazí do kavárny, kde se učí, jak správně obsluhovat nebo jak si zorganizovat pracovní prostor. Naši deváťáci pak často zkušenosti z kolejí zužitkují u přijímacího řízení. Do které koleje byste chodili vy, kdybyste si mohli vybrat?

Jana Bětík Wills

Autor

Jana Bětík Wills

Mohlo by se vám líbit také

Učím se to, co mě naplňuje

Jedním ze způsobů, kterým motivujeme děti na druhém stupni, aby do školy chodily rády, je široká škála nabídky aktivit a témat, z kterých si mohou vybírat. Téměř o polovině hodin v rozvrhu si děti na druhém stupni mohou rozhodnout částečně samy. Každý trimestr si děti vybírají 5 projektů, na kterých pak pracují každý týden.  Vyběr má však své limity. […]

Ročníkovky v osmičce

Co jsou ročníkové práce, jak vznikají a proč je ve škole v osmé třídě děláme? Výborně to popisuje dokument o ročníkovkách Anežky Brandejsové. Anežka ho udělala právě jakou svou ročníkovou práci.