Systematický rozvoj studijní autonomie žáků od první po devátou třídu, rozdělení učiva na povinný a volitelný obsah, součástí vysvědčení je i sebehodnocení žáků… to jsou jen některá ze specifik, které u nás ve škole najdete. Podrobnosti najdete v kapitole Život školy.
Když jsme v roce 2015 začali řídit tuto školu, připadalo nám, že žijeme svůj sen. A je to neuvěřitelné, ale platí to stále! Při práci v inovativní škole si totiž naplno užíváme tři hlavní motivátory: Autonomii, Mistrovství a Smysluplnost. Snažíme se, aby si je ve škole mohli užívat všichni. Vytvořit prostředí, kde má každý dostatek motivace pro svůj růst a přitom nechává růst i druhé, je pro nás někdy zajímavý úkol. Věříme, že se to daří. A když už nápady a síla docházejí, situaci jistí Jirka dobrým vtipem.
— Jana a Jirka, vedení
Vedení školy
Studijní návyky, odolnost, mindfulness, peer mediace, outdoorové výjezdy – to jsou témata, kterým se věnuji nejen ve škole. Snažím se spoluvytvářet bezpečné prostředí, kde se každý cítí respektovaný a může si dovolit vykročit ze své komfortní zóny. Mám radost, když se k nám vrací naši absolventi a sdílí, jak se jim daří učit se, řídit si svůj čas, komunikovat, prezentovat – využívat kompetence, kterým jsme se ve škole systematicky věnovali.
Studijní návyky, odolnost, mindfulness, peer mediace, outdoorové výjezdy – to jsou témata, kterým se věnuji nejen ve škole. Snažím se spoluvytvářet bezpečné prostředí, kde se každý cítí respektovaný a může si dovolit vykročit ze své komfortní zóny. Mám radost, když se k nám vrací naši absolventi a sdílí, jak se jim daří učit se, řídit si svůj čas, komunikovat, prezentovat – využívat kompetence, kterým jsme se ve škole systematicky věnovali.
Vedení školy
Starám se o to, aby naše škola byla místem, kde má vše svůj smysl a kde děti i průvodci mohou rozvíjet svůj potenciál a zažívat úspěch. Věřím, že v atmosféře vzájemné důvěry a spolupráce může každý z nás přispět k tomu, aby naše škola byla ještě lepší. Rád podporuji děti v jejich osobním růstu a společně s nimi objevuji oblasti informačních technologií, kritického myšlení a hudby.
Starám se o to, aby naše škola byla místem, kde má vše svůj smysl a kde děti i průvodci mohou rozvíjet svůj potenciál a zažívat úspěch. Věřím, že v atmosféře vzájemné důvěry a spolupráce může každý z nás přispět k tomu, aby naše škola byla ještě lepší. Rád podporuji děti v jejich osobním růstu a společně s nimi objevuji oblasti informačních technologií, kritického myšlení a hudby.
Průvodkyně na 2. stupni
Umění (především divadlo), společenské vědy a čeština jsou obory, kterým se věnuji ve škole, ale i po škole:) Jsem nadšená, když se mi daří propojovat různé obory a realizovat s dětmi zajímavé výstupy. Díky své dramaterapeutické praxi se zapojuji i do péče o jejich vztahy a prožívání. Podílím se na rozvoji školních mediátorů. Užívám si čas, který s dětmi trávíme na akcích v přírodě, kde máme možnost překonávat různé výzvy.
Umění (především divadlo), společenské vědy a čeština jsou obory, kterým se věnuji ve škole, ale i po škole:) Jsem nadšená, když se mi daří propojovat různé obory a realizovat s dětmi zajímavé výstupy. Díky své dramaterapeutické praxi se zapojuji i do péče o jejich vztahy a prožívání. Podílím se na rozvoji školních mediátorů. Užívám si čas, který s dětmi trávíme na akcích v přírodě, kde máme možnost překonávat různé výzvy.
Průvodkyně na 1. i 2. stupni
Ve škole Nika se zaměřuji na přírodní vědy. Ve výuce se snažím využívat formativní přístup a prostřednictvím mentoringu a workshopů šířím tento přístup i k ostatním kolegům v naší škole i mimo ni. V roce 2023 jsem byla zařazena mezi finalisty odborné pedagogické soutěže Global Teacher Prize Czech Republic. Baví mě, když mi děti do školy přinášejí různé přírodniny a mrtvé živočichy, které našly. Ráda učím venku nebo alespoň nosím přírodu do školní laboratoře. Kromě praxe ve školství dlouhodobě působím i ve skautu a prvky skautské výchovy se snažím přenášet i do školy.
Ve škole Nika se zaměřuji na přírodní vědy. Ve výuce se snažím využívat formativní přístup a prostřednictvím mentoringu a workshopů šířím tento přístup i k ostatním kolegům v naší škole i mimo ni. V roce 2023 jsem byla zařazena mezi finalisty odborné pedagogické soutěže Global Teacher Prize Czech Republic. Baví mě, když mi děti do školy přinášejí různé přírodniny a mrtvé živočichy, které našly. Ráda učím venku nebo alespoň nosím přírodu do školní laboratoře. Kromě praxe ve školství dlouhodobě působím i ve skautu a prvky skautské výchovy se snažím přenášet i do školy.
Průvodkyně na 1. a 2. stupni
Baví mě dělat s dětmi projekty zaměřené na vizuální umění a společně ho prozkoumávat a podporovat je v tom, aby se nebály experimentovat a objevovat. Mimo školu se věnuji fermentování všeho možného i nemožného a také mám projekt na záchranu starého nábytku, který renovuji a vracím do oběhu. Mám ráda cestování a povídání s lidmi.
Baví mě dělat s dětmi projekty zaměřené na vizuální umění a společně ho prozkoumávat a podporovat je v tom, aby se nebály experimentovat a objevovat. Mimo školu se věnuji fermentování všeho možného i nemožného a také mám projekt na záchranu starého nábytku, který renovuji a vracím do oběhu. Mám ráda cestování a povídání s lidmi.
Průvodce na 1. i 2. stupni, Dílenský mistr
Jmenuji se Jiří Žižka, ale všichni mi říkají Žíža. Mám v naší škole na starosti dílnu. Děti se zde učí, jak zacházet ze základním nářadím. Jak vyrábět nebo opravovat různé věci. Ani nevíte, jak rukám dělá dobře manuální práce. Není nad to unavit se při práci a pak si dopřát zaslouženého odpočinku při pozorování dřevěného držáku na mobil, mírně křivého, ale vyrobeného těma unavenýma rukama. S pocitem – tohle jsem vyrobil JÁ! Tak šup, dílna se sama neuklidí…
Jmenuji se Jiří Žižka, ale všichni mi říkají Žíža. Mám v naší škole na starosti dílnu. Děti se zde učí, jak zacházet ze základním nářadím. Jak vyrábět nebo opravovat různé věci. Ani nevíte, jak rukám dělá dobře manuální práce. Není nad to unavit se při práci a pak si dopřát zaslouženého odpočinku při pozorování dřevěného držáku na mobil, mírně křivého, ale vyrobeného těma unavenýma rukama. S pocitem – tohle jsem vyrobil JÁ! Tak šup, dílna se sama neuklidí…
Průvodce na 2. stupni
Učím mladé lidi přemýšlet o historii a hledat souvislosti mezi tím, co bylo, co a proč je teď a hlavně tím, co by jednou mohlo být. Baví mě moderní technologie a rád je využívám ve výuce. Chci, aby si každý našel svou míru, kdy mu technologie ještě pomáhá a kdy už je spíš na obtíž. Rád pokládám složité otázky, na které není jedna správná odpověď. Věřím totiž, že při hledání odpovědi na ně nacházíme sami sebe. Ve škole jsem proto, abych pomáhal vychovávat spokojené, svobodné a odpovědné občany budoucnosti, kteří si budou vědomi svých kořenů i svého potenciálu.
Učím mladé lidi přemýšlet o historii a hledat souvislosti mezi tím, co bylo, co a proč je teď a hlavně tím, co by jednou mohlo být. Baví mě moderní technologie a rád je využívám ve výuce. Chci, aby si každý našel svou míru, kdy mu technologie ještě pomáhá a kdy už je spíš na obtíž. Rád pokládám složité otázky, na které není jedna správná odpověď. Věřím totiž, že při hledání odpovědi na ně nacházíme sami sebe. Ve škole jsem proto, abych pomáhal vychovávat spokojené, svobodné a odpovědné občany budoucnosti, kteří si budou vědomi svých kořenů i svého potenciálu.
Průvodkyně na 2. stupni
Zajímá mě, jak lidé sami mohou pozitivně ovlivňovat své prostředí svým chováním a vztahy. Nejdřív jsem se tím zabývala jako výzkumnice socioložka, ale mnohem živější a dobrodružnější prostor mi při výchově přichystali moji tři synové, a postupně jsem se ráda přesunula k dětem do školy. Učím matematiku a geografické projekty. Obojí propojuji s každodenním životem a společenskými tématy. Dává mi smysl učit konstruktivisticky. Zajímá mě, jak dětem pomoci vzdělávat se efektivně a přitom zábavně. Baví mě být i učit venku. Ráda putuji po horách pěšky, na kole nebo na skialpech a běhám orientační běh. V naší škole miluji, že pracuji s kolegy s podobnými hodnotami a společně tvoříme naši vysněnou školu.
Zajímá mě, jak lidé sami mohou pozitivně ovlivňovat své prostředí svým chováním a vztahy. Nejdřív jsem se tím zabývala jako výzkumnice socioložka, ale mnohem živější a dobrodružnější prostor mi při výchově přichystali moji tři synové, a postupně jsem se ráda přesunula k dětem do školy. Učím matematiku a geografické projekty. Obojí propojuji s každodenním životem a společenskými tématy. Dává mi smysl učit konstruktivisticky. Zajímá mě, jak dětem pomoci vzdělávat se efektivně a přitom zábavně. Baví mě být i učit venku. Ráda putuji po horách pěšky, na kole nebo na skialpech a běhám orientační běh. V naší škole miluji, že pracuji s kolegy s podobnými hodnotami a společně tvoříme naši vysněnou školu.
Průvodkyně na 1. stupni
Do školy jsem nastoupila ve 2. roce fungování a mohla tak být součástí celého rozvoje. Působím na 1. stupni v roli průvodce a patrona třídy. Pracovala jsem s dětmi v 1. a 2. třídě, ale poslední dobou se zaměřuji na 4. a 5. Organizuji sportovní dny a lyžařské výjezdy. Hory, moře a sport jsou velkou součástí mého života. Jsem matkou tří dětí, se kterými se ve škole potkávám. Dětem se snažím předávat radost z poznání, rozvoje, pohybu a pocit sounáležitosti.
Do školy jsem nastoupila ve 2. roce fungování a mohla tak být součástí celého rozvoje. Působím na 1. stupni v roli průvodce a patrona třídy. Pracovala jsem s dětmi v 1. a 2. třídě, ale poslední dobou se zaměřuji na 4. a 5. Organizuji sportovní dny a lyžařské výjezdy. Hory, moře a sport jsou velkou součástí mého života. Jsem matkou tří dětí, se kterými se ve škole potkávám. Dětem se snažím předávat radost z poznání, rozvoje, pohybu a pocit sounáležitosti.
Hospodářka školy
Pracuji ve škole jako hospodářka, což ve skutečnosti jsou nejen administrativně-technické úkoly, ale i podpora pro průvodce a asistenty, péče o děti nad rámec výuky a vstřícná komunikace s rodiči. Práce je to neskutečně pestrá a právě to mě na ní nejvíc baví.
Pracuji ve škole jako hospodářka, což ve skutečnosti jsou nejen administrativně-technické úkoly, ale i podpora pro průvodce a asistenty, péče o děti nad rámec výuky a vstřícná komunikace s rodiči. Práce je to neskutečně pestrá a právě to mě na ní nejvíc baví.
Průvodkyně na 1. stupni
V naší škole jsem průvodce prvního trojročí. Při práci s dětmi je pro mě důležité pracovat s jejich emocemi a hledat cesty k vytváření bezpečného prostředí. Využívám metody zprostředkovaného učení, pohybové techniky s prvky jogy nebo mindfulness. Baví mě inspirovat a motivovat děti ke čtení při čtenářských dílnách. Ve volném čase ráda vyrážím na cesty po městech i přírodou. Ráda experimentuji v kuchyni. Dobře si odpočinu při čtení.
V naší škole jsem průvodce prvního trojročí. Při práci s dětmi je pro mě důležité pracovat s jejich emocemi a hledat cesty k vytváření bezpečného prostředí. Využívám metody zprostředkovaného učení, pohybové techniky s prvky jogy nebo mindfulness. Baví mě inspirovat a motivovat děti ke čtení při čtenářských dílnách. Ve volném čase ráda vyrážím na cesty po městech i přírodou. Ráda experimentuji v kuchyni. Dobře si odpočinu při čtení.
Školní psycholog
Zaměřuji se na podporu vztahů, rozvoj emoční inteligence a osobní růst. Ve škole se snažím vytvářet dětem prostor, kde mohou mluvit o svých potřebách, problémech nebo hledat odpovědi na osobní či vztahové otázky. Vystudovala jsem jednooborovou psychologii, mimo školu jsem pracovala v klinické psychologii, dlouhodobě se věnuji psychoterapii, koučinku a působím v projektu Skautského institutu v oblasti podpory wellbeingu dětí i pedagogů. Ráda cestuji a potápím se.
Zaměřuji se na podporu vztahů, rozvoj emoční inteligence a osobní růst. Ve škole se snažím vytvářet dětem prostor, kde mohou mluvit o svých potřebách, problémech nebo hledat odpovědi na osobní či vztahové otázky. Vystudovala jsem jednooborovou psychologii, mimo školu jsem pracovala v klinické psychologii, dlouhodobě se věnuji psychoterapii, koučinku a působím v projektu Skautského institutu v oblasti podpory wellbeingu dětí i pedagogů. Ráda cestuji a potápím se.
Průvodkyně na 1. stupni
Na naší škole pracuji jako průvodce a patron ve 4. a 5. ročníku. Součástí mé práce je tedy pokrýt mnoho různých oborů, takže hledám a objevuji nová témata a baví mě, že se při tom vždycky naučím něco nového. Vnímám, že na cestě vzdělávání jsem společně s dětmi, a to považuji za důležité. Jsem skautka, ráda chodím do přírody a jezdím na kole. Miluju hory a brunche.
Na naší škole pracuji jako průvodce a patron ve 4. a 5. ročníku. Součástí mé práce je tedy pokrýt mnoho různých oborů, takže hledám a objevuji nová témata a baví mě, že se při tom vždycky naučím něco nového. Vnímám, že na cestě vzdělávání jsem společně s dětmi, a to považuji za důležité. Jsem skautka, ráda chodím do přírody a jezdím na kole. Miluju hory a brunche.
Průvodkyně na 1. stupni
Provádím děti v prvním trojročí a připravuji umělecko – řemeslné kurzy pro 1. stupeň. Věřím v kouzlo dobrých začátků, a proto se ve škole zabývám otázkou, jak od první třídy zavádět kompetenční vzdělávání. Mojí velkou radostí je zahrada a láska k přírodě, kterou se snažím předávat dětem. Vedu Ekokolej a koordinuji revitalizaci školní zahrady ve spolupráci se ZŠ Pošepného. Je mi blízké systemické myšlení a v loňském roce jsem zahájila výcvik pod hlavičkou Institutu systemických studií.
Provádím děti v prvním trojročí a připravuji umělecko – řemeslné kurzy pro 1. stupeň. Věřím v kouzlo dobrých začátků, a proto se ve škole zabývám otázkou, jak od první třídy zavádět kompetenční vzdělávání. Mojí velkou radostí je zahrada a láska k přírodě, kterou se snažím předávat dětem. Vedu Ekokolej a koordinuji revitalizaci školní zahrady ve spolupráci se ZŠ Pošepného. Je mi blízké systemické myšlení a v loňském roce jsem zahájila výcvik pod hlavičkou Institutu systemických studií.
Asistentka, Průvodkyně na 1. stupni, Správce studovny
Jsem kreativní duše, miluji malování a tvoření, které mi umožňují vyjádřit fantazii. Inspiraci nacházím při procházkách přírodou se svými dvěma psy, kteří jsou mými věrnými společníky. Už pět let pracuji jako asistent a průvodce ve škole, kde mě práce s dětmi nesmírně naplňuje. Motivuje mě pomáhat jim v jejich rozvoji a každý den je pro mě novou příležitostí, jak objevovat a tvořit.
Jsem kreativní duše, miluji malování a tvoření, které mi umožňují vyjádřit fantazii. Inspiraci nacházím při procházkách přírodou se svými dvěma psy, kteří jsou mými věrnými společníky. Už pět let pracuji jako asistent a průvodce ve škole, kde mě práce s dětmi nesmírně naplňuje. Motivuje mě pomáhat jim v jejich rozvoji a každý den je pro mě novou příležitostí, jak objevovat a tvořit.
Průvodce na 2. stupni
Ve škole s dětmi objevuji svět matematiky a přírodních věd. Každému přenechávám prostor, aby si na věci mohl přijít nejprve sám, být kreativní a trpělivě bádal nad vlastním řešením. S dětmi se často zamýšlím nad tím, jak můžeme společně tvořit spravedlivý svět pro všechny. Těší mě vyjíždět mimo školu, spát pod širákem a jen tak si povídat. Důležitý je pro mě vzájemný respekt a bezpečná atmosféra v kolektivu.
Ve škole s dětmi objevuji svět matematiky a přírodních věd. Každému přenechávám prostor, aby si na věci mohl přijít nejprve sám, být kreativní a trpělivě bádal nad vlastním řešením. S dětmi se často zamýšlím nad tím, jak můžeme společně tvořit spravedlivý svět pro všechny. Těší mě vyjíždět mimo školu, spát pod širákem a jen tak si povídat. Důležitý je pro mě vzájemný respekt a bezpečná atmosféra v kolektivu.
English guide, Co-director of the club
I’m the native English speaker in charge of teaching English language and projects in English to the middle school students, as well as co-directing the after school Club. I believe that English learning is most effective when students have opportunities to use the language naturally and to experience the language as often as possible. I enjoy involving English in as many different corners of the school as I can and showing students that learning a foreign language can open up a whole world of possibilities. As an American living in Prague, I bring a different perspective to the school and I hope to spread an awareness and interest in other cultures amongst the students. I’m also lucky to be able to exchange this experience with the students as they teach me about Czech language and culture.
I’m the native English speaker in charge of teaching English language and projects in English to the middle school students, as well as co-directing the after school Club. I believe that English learning is most effective when students have opportunities to use the language naturally and to experience the language as often as possible. I enjoy involving English in as many different corners of the school as I can and showing students that learning a foreign language can open up a whole world of possibilities. As an American living in Prague, I bring a different perspective to the school and I hope to spread an awareness and interest in other cultures amongst the students. I’m also lucky to be able to exchange this experience with the students as they teach me about Czech language and culture.
Průvodkyně na 1. stupni
Baví mě zkoumat svět očima dětí, poznávat s nimi nové věci a radovat se s nimi z maličkostí. V předchozím zaměstnání jsem působila jako terénní pracovník v nízkoprahových službách pro děti a mládež. I díky této zkušenosti jsem měla možnost poznat, jak důležité je vytvořit pro děti bezpečný prostor, ve kterém mohou růst a rozvíjet se. A jak důležité je jim přitom naslouchat. Jsem mámou dvou kluků, mám ráda přírodu, hory, jízdu na kole a snowboarding. Ve škole s dětmi ráda vařím.
Baví mě zkoumat svět očima dětí, poznávat s nimi nové věci a radovat se s nimi z maličkostí. V předchozím zaměstnání jsem působila jako terénní pracovník v nízkoprahových službách pro děti a mládež. I díky této zkušenosti jsem měla možnost poznat, jak důležité je vytvořit pro děti bezpečný prostor, ve kterém mohou růst a rozvíjet se. A jak důležité je jim přitom naslouchat. Jsem mámou dvou kluků, mám ráda přírodu, hory, jízdu na kole a snowboarding. Ve škole s dětmi ráda vařím.
Průvodce na 2. stupni
Doprovázím děti hlavně světem českého jazyka, literatury a kritického myšlení. Zaměřuji se také na občanskou, mediální nebo globální výchovu. Často a rád s dětmi debatuji o různých tématech a těší mě, když společně objevujeme nové perspektivy. Mám za sebou studium filosofie, v minulosti jsem pracoval třeba jako redaktor ve zpravodajství, jsem instruktorem Prázdninové školy Lipnice.
Doprovázím děti hlavně světem českého jazyka, literatury a kritického myšlení. Zaměřuji se také na občanskou, mediální nebo globální výchovu. Často a rád s dětmi debatuji o různých tématech a těší mě, když společně objevujeme nové perspektivy. Mám za sebou studium filosofie, v minulosti jsem pracoval třeba jako redaktor ve zpravodajství, jsem instruktorem Prázdninové školy Lipnice.
Průvodkyně na 2. stupni
Moje specializace je matematika a finanční gramotnost. Každoročně připravuji deváťáky na Cermat testy a vedu projekty o energiích, penězích a matematickém myšlení. Mým cílem je vést děti k přemýšlení o tématech a jejich aplikaci do běžného života. Ráda chodím s projekty na zajímavá místa. Mimo školu se věnuji svým 4 synům, dobrovolnictví v Diakonii ČCE, výletům, józe a šití.
Moje specializace je matematika a finanční gramotnost. Každoročně připravuji deváťáky na Cermat testy a vedu projekty o energiích, penězích a matematickém myšlení. Mým cílem je vést děti k přemýšlení o tématech a jejich aplikaci do běžného života. Ráda chodím s projekty na zajímavá místa. Mimo školu se věnuji svým 4 synům, dobrovolnictví v Diakonii ČCE, výletům, józe a šití.
Asistentka, Klubák, Průvodkyně na 1. stupni
Pracuji jako asistentka na 1. stupni. Je pro mě důležité, aby se každé dítě cítilo v kolektivu dobře a vnímalo, že je jeho součástí. Ráda společně s dětmi vymýšlím hry. Snažím se u dětí rozvíjet vztah k hudbě, aby pro ně byla podobnou radostí jako pro mě. Od malička chodím do skauta a řadu let vedu oddíl vodních skautů. Ráda plachtím, lezu po horách a na stromy, tančím, zpívám a hraju na akordeon.
Pracuji jako asistentka na 1. stupni. Je pro mě důležité, aby se každé dítě cítilo v kolektivu dobře a vnímalo, že je jeho součástí. Ráda společně s dětmi vymýšlím hry. Snažím se u dětí rozvíjet vztah k hudbě, aby pro ně byla podobnou radostí jako pro mě. Od malička chodím do skauta a řadu let vedu oddíl vodních skautů. Ráda plachtím, lezu po horách a na stromy, tančím, zpívám a hraju na akordeon.
Asistentka na 2. stupni, Správce studovny, Klubák
Při asistování a vedení studovny ráda využívám dovedností z kurzů Nenásilné komunikace a Školy bez poražených. Jsem mamkou dvou stejně starých dětí, takže řešení obtížných situací a tvoření dobré atmosféry trénuji 24/7. Zbylé chvíle trávím cestováním a čtením. Čtení je moje velká radost, proto je vedení školní knihovny a Knihovnické koleje splněným snem. Baví mě i komunitní projekty (Nadace Jedličkova ústavu, Nadace Leontinka, Pomozte dětem, Letní dům). Tomu jsem se věnovala i v Generali České pojišťovně.
Při asistování a vedení studovny ráda využívám dovedností z kurzů Nenásilné komunikace a Školy bez poražených. Jsem mamkou dvou stejně starých dětí, takže řešení obtížných situací a tvoření dobré atmosféry trénuji 24/7. Zbylé chvíle trávím cestováním a čtením. Čtení je moje velká radost, proto je vedení školní knihovny a Knihovnické koleje splněným snem. Baví mě i komunitní projekty (Nadace Jedličkova ústavu, Nadace Leontinka, Pomozte dětem, Letní dům). Tomu jsem se věnovala i v Generali České pojišťovně.
Průvodkyně a Asistentka na 2. stupni
Ve Škole Nika pracuji jako asistent pedagoga a průvodce-patron. Při své práci využívám znalosti a dovednosti ze dvou důležitých oblastí svého pracovního života – vystudovala jsem operní zpěv a také jednooborovou psychologii. Zabývám se rozvojem hudebnosti u dětí, koučováním, krizovou intervencí a muzikoterapií. Ráda se řídím heslem: kolik hlav, tolik světů – a právě ta rozmanitost mne při práci s dětmi baví a inspiruje.
Ve Škole Nika pracuji jako asistent pedagoga a průvodce-patron. Při své práci využívám znalosti a dovednosti ze dvou důležitých oblastí svého pracovního života – vystudovala jsem operní zpěv a také jednooborovou psychologii. Zabývám se rozvojem hudebnosti u dětí, koučováním, krizovou intervencí a muzikoterapií. Ráda se řídím heslem: kolik hlav, tolik světů – a právě ta rozmanitost mne při práci s dětmi baví a inspiruje.
Asistentka na 1. stupni, Klubák
Naplní mé práce je péče a podpora dětí na cestě vzděláním. Ráda se věnuji rozvoji čtenářství a řečových dovedností. Pomáhám dětem objevovat příběhy, svět fantazie a myšlenek. Právě tady, v království slova, dokážeme formovat sami sebe, tříbit si názory a rozvíjet vlastní myšlení. Letos jsem průvodcem na koleji Redakce a tato tvůrčí práce mě velmi těší. Ráda trávím čas cvičením jógy a zájímám se o ajurvédu. Mám ráda historii a baví mě navštěvovat hrady. Nově mě hodně zaujala péče o umění a památky a věnuji se restaurátorství.
Naplní mé práce je péče a podpora dětí na cestě vzděláním. Ráda se věnuji rozvoji čtenářství a řečových dovedností. Pomáhám dětem objevovat příběhy, svět fantazie a myšlenek. Právě tady, v království slova, dokážeme formovat sami sebe, tříbit si názory a rozvíjet vlastní myšlení. Letos jsem průvodcem na koleji Redakce a tato tvůrčí práce mě velmi těší. Ráda trávím čas cvičením jógy a zájímám se o ajurvédu. Mám ráda historii a baví mě navštěvovat hrady. Nově mě hodně zaujala péče o umění a památky a věnuji se restaurátorství.
Asistentka na 1. stupni, Vedoucí klubu, Průvodce na 2. stupni
V klubu se starám o to, aby děti i klubáci měli vše, co potřebují ke vzájemné pohodě a příjemnému klimatu. Jako asistent pedagoga podporuji děti v respektující komunikaci nebo v efektivnější organizaci času. Zaměřuji se také na prevenci kyberšikany a závislosti na sociálních sítích. V roli tělocvikáře se snažím, aby si děti samy našly druh pohybu, který jim sedne. Na mé práci mě baví zejména její pestrost – tady víte, že každý den bude něčím výjimečný. Dva roky jsem pracovala jako vedoucí sociálních služeb pro pražskou síť kaváren, která dávala příležitost osobám s hendikepem. Studuji Kriminalistiku a forenzní vědy, ve volném čase se věnuji čtení, divadlu, sportu, meditaci a psaní a ilustrování povídek.
V klubu se starám o to, aby děti i klubáci měli vše, co potřebují ke vzájemné pohodě a příjemnému klimatu. Jako asistent pedagoga podporuji děti v respektující komunikaci nebo v efektivnější organizaci času. Zaměřuji se také na prevenci kyberšikany a závislosti na sociálních sítích. V roli tělocvikáře se snažím, aby si děti samy našly druh pohybu, který jim sedne. Na mé práci mě baví zejména její pestrost – tady víte, že každý den bude něčím výjimečný. Dva roky jsem pracovala jako vedoucí sociálních služeb pro pražskou síť kaváren, která dávala příležitost osobám s hendikepem. Studuji Kriminalistiku a forenzní vědy, ve volném čase se věnuji čtení, divadlu, sportu, meditaci a psaní a ilustrování povídek.
Speciální pedagog
Jsem speciální pedagožka a jsem ve škole pro všechny děti, aby každé jedno z nich mohlo naplnit svůj (nejen vzdělávací) potenciál. Dělá mi radost s dětmi objevovat nové perspektivy a hledat s nimi cesty jak překonávat případné těžkosti, které je při jejich vzdělávací cestě mohou potkat. Než mě život zavedl do školství a do Niky, působila jsem jako poradkyně rané péče, osobní asistent či pečovatelka ve ZDVOPu.
Jsem speciální pedagožka a jsem ve škole pro všechny děti, aby každé jedno z nich mohlo naplnit svůj (nejen vzdělávací) potenciál. Dělá mi radost s dětmi objevovat nové perspektivy a hledat s nimi cesty jak překonávat případné těžkosti, které je při jejich vzdělávací cestě mohou potkat. Než mě život zavedl do školství a do Niky, působila jsem jako poradkyně rané péče, osobní asistent či pečovatelka ve ZDVOPu.
Asistent a Průvodce na 1. stupni, Klubák
Jsem rád, že se mi daří navázat s dětmi zdárnou spolupráci a rozvíjet ji tak, abych jim byl oporou. Baví mě pohled do dětských dušiček a za možnost podílet se na tvorbě naší budoucnosti, jsem neskutečně vděčný! Jako trenér se účastním budování mládežnických kategorií SK Slavia Praha Futsal. Věnuji se literární a dramatické tvorbě a propagaci rodného kraje, vinohradnictví a vinařství.
Jsem rád, že se mi daří navázat s dětmi zdárnou spolupráci a rozvíjet ji tak, abych jim byl oporou. Baví mě pohled do dětských dušiček a za možnost podílet se na tvorbě naší budoucnosti, jsem neskutečně vděčný! Jako trenér se účastním budování mládežnických kategorií SK Slavia Praha Futsal. Věnuji se literární a dramatické tvorbě a propagaci rodného kraje, vinohradnictví a vinařství.
Asistent na 1. stupni, Klubák
Pracuji jako asistent pedagoga s odlišným mateřském jazykem s dítětem se speciálními potřebami. Naučila jsem se vidět malé úspěchy, které nakonec tvoří velký úspěch. Metody výuky dětí se speciálními potřebami vybírám individuálně. Pracuji také v klubu a ráda trávím s dětmi produktivní čas. Ráda také rozvíjím tvůrčí potenciál dětí. Vymýšlím kreativní hry a naslouchám zájmům a potřebám dětí. Zajímám se o umění, navštěvuji výstavy a výtvarné akce. Ráda cestuji a jezdím na hory.
Pracuji jako asistent pedagoga s odlišným mateřském jazykem s dítětem se speciálními potřebami. Naučila jsem se vidět malé úspěchy, které nakonec tvoří velký úspěch. Metody výuky dětí se speciálními potřebami vybírám individuálně. Pracuji také v klubu a ráda trávím s dětmi produktivní čas. Ráda také rozvíjím tvůrčí potenciál dětí. Vymýšlím kreativní hry a naslouchám zájmům a potřebám dětí. Zajímám se o umění, navštěvuji výstavy a výtvarné akce. Ráda cestuji a jezdím na hory.
Průvodce na 1. i 2. stupni
Jsem tu přes angličtinu, ale taky divadlo, literaturu, zkrátka jazyk obecně. Nejde jen o předání znalostí, ale taky o vztah ke kultuře a na ni navazující emoční inteligenci, empatii a chápání slova – vždyť jím se vyjadřujeme všude. Na práci s dětmi mě baví, když je vidět, že teď uvažují nad něčím, co je dosud nenapadlo. A tohle všechno chci rozvíjet i mimo NIKU, proto jsem divadelník, překladatel a student literatury.
Jsem tu přes angličtinu, ale taky divadlo, literaturu, zkrátka jazyk obecně. Nejde jen o předání znalostí, ale taky o vztah ke kultuře a na ni navazující emoční inteligenci, empatii a chápání slova – vždyť jím se vyjadřujeme všude. Na práci s dětmi mě baví, když je vidět, že teď uvažují nad něčím, co je dosud nenapadlo. A tohle všechno chci rozvíjet i mimo NIKU, proto jsem divadelník, překladatel a student literatury.
Němčinářka
Jsem průvodcem studentů v osmé a deváté třídě při jejich prvním setkání s němčinou. Každý jazyk jsou otevřené dveře mezilidské komunikaci a mým hlavním cílem je, aby se studenti nebáli komunikovat v němčině. Rolové hry, písničky, ale i drily jsou pevnou součástí našich hodin. Vystudovala jsem germanistiku, hispanistiku, průvodcovství a tvorbu textu a scénáře. Ve svém životě mimo školu jsem tedy i lektorkou španělštiny, turistickým průvodcem a aktivní divadelnicí.
Jsem průvodcem studentů v osmé a deváté třídě při jejich prvním setkání s němčinou. Každý jazyk jsou otevřené dveře mezilidské komunikaci a mým hlavním cílem je, aby se studenti nebáli komunikovat v němčině. Rolové hry, písničky, ale i drily jsou pevnou součástí našich hodin. Vystudovala jsem germanistiku, hispanistiku, průvodcovství a tvorbu textu a scénáře. Ve svém životě mimo školu jsem tedy i lektorkou španělštiny, turistickým průvodcem a aktivní divadelnicí.
Španělštinářka
I’m a Mexican teacher. I have 6 years of teaching experience. I’ve worked with children, teenagers and young adults. I enjoy guiding students through an active and playful learning environment. I enjoy reading, painting with watercolors and oil paints. I like to read horror and thriller novels.
I’m a Mexican teacher. I have 6 years of teaching experience. I’ve worked with children, teenagers and young adults. I enjoy guiding students through an active and playful learning environment. I enjoy reading, painting with watercolors and oil paints. I like to read horror and thriller novels.
Naše škola funguje už od roku 2015, původně pod názvem První Scio škola. Škola vznikla z velké potřeby vytvořit školu, která baví děti i dospělé, kteří v ní pracují. Inspirovali jsme se různými školami u nás i ve světě. Určitě mezi ně patřily školy, které se řadí k demokratickým, ovlivnily nás Montessori školy, waldorfská pedagogika a mnohé další. Ovlivnilo nás spoustu současných skvělých pedagogů, kteří milují svou práci.
První školní rok naší školy původně pod názvem První Scio škola. Začínáme s 85 dětmi od 1. po 6. třídu a s 12 členy týmu včetně vedení školy. Učíme převážně projektově a v tandemech.
Přibližně polovinu vyučování děti pracují v heterogenních skupinách. Hledáme podobu školního shromáždění, co rozhodujeme společně, co rozhodují průvodci a co vedení školy, které se za těch 10 let nezměnilo:) Učíme se, co u nás ve škole znamená svoboda a na konci roku víme, že děti mají volbu pracovat na čem chtějí, nikoli volbu nedělat nic.
Na začátku roku 100 dětí a 18 členů týmu. Pojmenováváme, jak cíleně rozvíjet studijní autonomii. Prodlužujeme projektové cykly na 3 měsíční.
Děti pracují v projektech po dvouročích. Rozjíždí se další vzdělávání průvodců. Jezdíme se inspirovat do českých i zahraničních demokratických škol. Pokračujeme a rozvíjíme vzdělávání na outdoorových výjezdech, kde se děti přirozeně učí pracovat s hodnotami a klíčovými kompetencemi.
Ve škole je 120 dětí a 20 členů týmu včetně speciálního pedagoga. Koncepčně zlomový rok.
Po dlouhých a důkladných diskuzích v týmu redukujeme 6 výchozích hodnot na 3: Svoboda, Odpovědnost a Solidarita. V rozvrhu je vyhrazen 3-4 hodinový čas na tvz. studovny/samorosty, kde se děti učí samy se učit. Během studoven probíhají individuální rozhovory, kde průvodci děti koučinkovým způsobem vedou k práci s jejich prioritami a cíli. Pojmenováváme, co je ve škole povinný obsah učiva a co volitelný. Povinný obsah nazýváme “jádry”. Společně s dětmi vytváříme Edumapu – naši vlastní aplikaci, kde děti vidí, co se naučily, jak v tom pokročily a co se ještě mohou naučit. Původní prototyp aplikace vytvořili sami žáci (díky Šimone a Marku!:), protože chtěli někde přehledně vidět, jak se v učení posouvají. Dodnes je z jejich nápadu použito logo na titulní straně celé aplikace. Poprvé naši první osmáci prezentují svou ročníkovou práci – celoroční důkaz jejich studijní autonomie, schopnosti hlouběji prozkoumat a posunout se v jimi vybraném tématu.
Ve škole je kolem 140 dětí. Do týmu se natrvalo přidává školní psycholog. Připravujeme naše první deváťáky na přijímačky!
Měníme podobu kolejí tak, jak fungují úspěšně až dosud – stává se z ní heterogenní skupina dětí od 1. po 9. třídu, která se podle svého zájmu stará o “část školy”. Např. knihovníci o knihovnu, IT kolej o školní počítače a nebo Mediátoři o řešení konfliktů ve škole. Kolejí je cca 10. Definujeme našich 9 klíčových kompetencí, každou z nich určují kritéria rozdělená do 3 úrovní. Inspirací ve Schola de Ponte určujeme společně s dětmi školní Práva a povinnosti, které určují, na co má každý ve škole právo a jaká povinnost je s tím spojená, případně jaké důsledky na tebe čekají, když práva porušuješ.
Máme plnou školu, cca 150 dětí, v týmu je nás 25. V každém ročníku je od 15 do 18 dětí.
Ve škole a především v našem klubu (družině) spolupracujeme s dobrovolníky ze zahraničí. Angličtina je přirozenou součástí života školy. Vrací se nám první absolventi. Mluví o tom, jak vidí, že ve srovnání se spolužáky na střední umí prezentovat, pracovat projektově, týmově, komunikovat, učit se učit. Od 5. roku školy každý šesťák v prvním trimestu absolvuje povinně projekt zaměřený na studijní návyky. Učí se pracovat s nastavováním cílů, plánováním, učí se cíleně relaxovat a objevuje rizika digitálního přetížení. Díky covidové karanténě se součástí závěrečného vysvědčení stalo i sebehodnocení dětí. Viděli jsme, že tento krok měl zásadní vliv za přijetí odpovědnosti za své učení a už jsme od něho nikdy neupustili.
Jednotlivé koncepční prvky se začínají doplňovat – tím pádem – mají větší efekt a lépe se s nimi pracuje.
Plánovací diář pro děti získává díky cílenému používání a zpětné vazbě od dětí svou ustálenou podobu. Zavádíme peer patronství – každé dítě od 1. po 4. třídu (patrůně) má ve škole kromě svého třídního – patrona i svého dětského patrona z 5. až 9. třídy.
Pracujeme systematicky se semaforem studijní autonomie – který jasně dětem říká, na co se zaměřovat, aby se mohly samostatně dobře učit.
Pojmenováváme 4 kritéria úspěchu v naší škole. Na konci roku přibíráme do školy 11 dětí z Ukrajiny, které musely utéct před válkou. Finanční zisky ze školních jarmarků, projektů „Změním to“ a dalších tematických projektů vždy putují na školním shromážděním vybrané charitativní/prospěšné účely.
Reagujeme na překotné společenské události (covid, válka) a přidáváme 10. klíčovou kompetenci – Odolnost.
Naše pravidelné outdoorové výjezdy celé školy i jednotlivých tříd tuto kompetenci skvěle rozvíjí. Naši průvodci i osmáci a deváťáci vyjíždí na zkušenou do evropských demokratických škol s programem Erasmus. Zapojujeme se do programu Ekoškola a díky aktivitám ekotýmu na konci roku získáváme velmi ceněnou certifikaci Zelené cesty. Dvě z našich průvodkyň se dostávají do semifinále a jedna z nich dokonce do finální destíky prestižní soutěže Global Teacher Prize. Organizujeme pro síť Scioškol velkou sportovní Olympiádu.
V devítce jsou naši první prvňáčci! Zapojujeme se do mezinárodního finského preventivního programu proti šikaně – KiVa.
Je to finský propracovaný preventivní program proti šikaně, který realizujeme od první po devátou třídu po celý rok. Prioritou pro celou školu je zaměření se na kompetenci Dobré vztahy a tým pedagogů se prioritně zaměřuje na to, jak ještě lépe sledovat pokrok u jednotlivých klíčových kompetencí. Tři z našich průvodců se podílí na velké revizi RVP.
Osamostňujeme se od sítě Scio škol, školu pojmenováváme NIKA, pokračujeme se stejným 30 členným týmem průvodců, asistentů, klubáků, psychologem a speciálním pedagogem.
Ale také se všemi našimi dětmi a rodiči, kteří se k nám za těch 9 let přidali. Těšíme se, že budeme moci nadále rozvíjet a budovat místo, kde se děti rády učí, rozvíjí svůj potenciál, zpevňují se fyzicky i psychicky, rozvíjí své kompetence. Prioritou roku se stává téma Odolnosti a Dobrých vztahů.
Naše škola rozvíjí tři hlavní hodnoty. Dětem dáváme možnost volby, abychom udrželi jejich přirozenou motivaci k učení, a učíme je nést odpovědnost za svá rozhodnutí a vztahy. Solidaritu podporujeme tím, že starší žáci pomáhají mladším a učí se rozlišovat mezi osobními a skupinovými potřebami. Všechny tyto hodnoty posiluje možnost ovlivňovat chod školy na pravidelném školním shromáždění, což umožňuje dětem stát se aktivními tvůrci svého života.
Pro nás cesta i cíl. Možnost zvolit si činnosti, kterým se děti věnují, pomáhá přirozené motivaci k učení. Míra volby je úměrná věku a roste s rostoucí autonomií.
Naším cílem je rozvinout u každého dítěte kompetence podporující studijní autonomii a umožnit mu tak pohybovat se cestou vzdělávání co nejsvobodněji nebo si hledat zcela nové vlastní cesty.
Vedeme děti k odpovědnosti za naplňování dohod, za pořádek ve svých věcech, za dobré vztahy, okolní prostředí a v neposlední řadě za vlastní učení.
Svoboda bez odpovědnosti za učiněnou volbu může být až destruktivní jak pro jednotlivce, tak pro jeho okolí.
Budujeme školu jako společenství, ve kterém starší pomáhají mladším, silnější slabším. Učíme děti rozpoznat mezi potřebami osoby a skupiny.
Každý z nás může být aktivním tvůrcem svého života a ovlivňovat okolní svět k lepšímu.
To nejdůležitější, co se ve škole děje, je vyjádřeno větou z našeho ŠVP: “Jsme školou s rozšířenou výukou studijní autonomie a přípravy na budoucnost. Učíme děti, jak se učit a jak vzít život do vlastních rukou.” Co to v praxi znamená?
Ve škole se zaměřujeme na budování bezpečného a přátelského prostředí, protože bez něj těžko jakékoliv učení probíhá. Děti objevují, jak být užitečným členem při týmové práci, jak přesvědčivě prezentovat, jak řešit konflikty více win-win strategií a jak dlouhodobě udržovat dobré vztahy.
Postupně od první třídy děti získávají zkušenosti s vlastní sebeorganizací. Učí se různé techniky učení, jak plánovat, nastavovat své cíle, zapisovat důležité informace. Zjišťují, jak se koncentrovaně učit v době digitálního přetížení, zkouší si různé relaxační nástroje, aby se mohly lépe soustředit.
Při koučinkových rozhovorech se svými patrony (třídní učitel) si nastavují svoje studijní priority. Učí se reflektovat své výsledky, vidět své úspěchy, pracovat s chybou konstruktivním způsobem. Pojmenovávají své silné stránky, učí se vidět svůj potenciál a rozvíjet ho tak, aby si ideálně v deváté třídě vybraly takovou střední školu, kde budou dál rády studovat.
Při hledání nástrojů k dosažení výše uvedeného vycházíme z ověřených poznatků kognitivních věd.