Být ve škole je někdy velká sociální zátěž. Obzvlášť v první třídě. Pro dítě velká změna po všech stránkách. Jedna z věcí, která našemu prvňáčkovi může pomoci lépe se začlenit do komunity školy a zorientovat se v prostředí školy, je systém patronů a patrůňat.
V první třídě získá náš prvňáček patrony hned dva. Jednoho z páté třídy a druhého z deváté. To má dva důvody. Jednak páťák se od patrona deváťáka učí, co to obnáší, být pro někoho patronem, oporou, a deváťák tak odchází ze školy s tím, že předal své patrůně „další generaci“. Tzn. každé dítě od 1. do 4. třídy má svého patrona. Od 5. třídy výš se pak děti učí jím být.
Ve škole jsou na sebe vždy napojeny dvě třídy – patronů a jejich patrůňat. Starší pomáhají mladším například na častých outdoorových akcích školy, kde jim například čtou večer před spaním, pomáhají jim vybalovat věci, mladší se na ně mohou obrátit, když potřebují pomoc, zažívají s nimi nějaké sociálně milé situace. Ukazuje se, že pro malé děti je jejich patron důležitým „role model“, berou jeho roli vážně. U starších dětí to pak vnímáme jako výborný prostor pro rozvoj emoční inteligence, trénink empatie, učí se naslouchat, klást dotazy, být užitečný. Systém patronů a patrůňat stále vylepšujeme, aby byl pro všechny zúčastněné co nejužitečnější a nejpříjemnější.
Autor
Jana Bětík Wills
Název „Koleje“ jsme si opravdu vypůjčili od Harryho Pottera. Podobné mají to, že v každé z našich 10 kolejí najdete děti od první do deváté třídy. To je však jediná podobnost. To, co tuto heterogenní skupinu spojuje, je společný zájem. Na začátku školního roku si děti mohou zvolit jednu z přibližně 10 kolejí. Každá kolej má za úkol […]
Už jste si někdy vyzkoušeli digitální detox? U nás ve škole mají tuto příležitost děti i dospělí 3x do roka. Tak často vyhlašujeme tzv. Týden offline, resp. týden off screen. Jednou za druhý stupeň si pak tento týden děti musí splnit „povinně“. Kdy? To je na nich. Až když se cítí, že jsou na to připraveni. […]